Jumaat, 26 Ogos 2011

Hari yang dinanti tiba jua......

Ohhhh....sudah hari Jumaat.....bermakna hari ni hari terakhir aku bekerja.....aku rasa orang lain pun sama dengan aku kan??Tak sabar nak balik kampung.....mengikut perkiraan aku dan sedikit perbincangan, InsyaAllah, aku akan gerak lepas berbuka puasa.....begitu la nampaknya........mak, tunggu kepulangan anakmu ni ye.......anakmu ini ada kejutan untuk mak.....tapi, jangan terkejut sangat taw......hehehe

Pada mulanya, aku nak balik naik bas jer......aku suka.....hehe.....

Tapi tetiba bertukar fikiran lak.......naik kete lak.....hmmm...tak kisah la naik apa pun....yang penting berhati-hati lah semasa memandu okeh.....yang naik bas tu, best la dapat tido.......sebab tu la aku suka naik bas......hehehe.......

Drive safely okey!!!!yang drive di siang hari tu, jangan tetiba termakan lak....hikhik

Pada yang dah sampai kampung tu, jangan asyik tido jer.....p la tolong mak ayah apa yang patut......berkat tuh......hehe.....okeh.....selamat balik kampung semua.....maaf zahir batin.....dan berhati-hati di jalanraya okeh....tapi belum boleh beraya taw........haha

Khamis, 25 Ogos 2011

Akan ku sempurnakan niatku........

Esok aku da chow balik kg......heh...heh....semangat sungguh....bkn apa, aku tak sabar nak balik kg je.....nak merehatkan kepala otak aku ni haaaa.....serabut benar laaa....huhu.....tapi, dalam pada tu,aku nak lunaskan sesuatu yang terpendam dalam pikiran aku ni haaa.......apa ekk??

Aku nak main menatang ni haaaa.......hahaha.......


Hehehehe......tapi boleh ke ekkkk???nanti pasti akan ada amaran camni.......

okeh......tu jgn main mercun....maknanya meriam boleh main la kan.......kan....kan....hikhik......kalau rasa nak selamat, tak yah ler main menda tu semua......nanti beraya la kat hospital nuuu......hehehe

Takpe lah, senang-senang aku pasang pelita jela......lagi aman kot....memberi kemudahan kepada orang2 yang nak main mercun tu haaa.....hahaha

**main mercun popop laaa...bak kata anak sedara aku, si irfan tu haa....hehe


Ampun maaf zahir dan batin dari Suhada

Pejam celik, pejam celik...lagi 5 hari kita akan menyambut hari raya...maknanya lagi 5 hari la kita akan berpuasa di bulan Ramadhan tahun ni...InsyaAllah, kita akan berjumpa lagi bulan Ramadhan tahun depan.....moga2 ini bukan Ramadhan yang terakhir buat kita.......

Dah 23tahun aku hidup di bumi Allah ni....masih banyak yang perlu aku pelajari dan hayati....aku umpama kanak-kanak yang masih tercari2 hala tuju kehidupan aku ni.....yang masih perlu belajar dari A sampai Z....yang perlu mengira dari 1 hingga nombor yang terakhir......

Manusia ni hanya lah insan yang kerdil.....manusia ni tak sempurna.....manusia tetap akan melakukan kesilapan walaupun pada pandangannya, sentiasa betul......sentiasa merasakan setiap kata-katanya adalah benar.....sedangkan dia tidak sedar, masih terlalu banyak kesilapan yang telah dilakukan.....dalam sedar dan tak sedar, mungkin dia telah pun menyakiti hati dan perasaan orang lain hanya kerana kata-kata yang keluar dari mulutnya........

Aku akui, aku lah seperti yang tertulis di atas........kadang-kadang aku tak mampu berfikir yang mana betul dan yang mana salah....aku tak  mampu berfikir, setiap kata-kata aku mungkin akan mengguris perasaan orang lain......

Jadi, aku ambil kesempatan ni....untuk memohon maaf pada semua yang mengenali diri aku ni.....InsyaAllah, aku akan perbaiki diri aku.....bukan senang kita nak memulihkan hati orang yang terluka perasaannya.....mungkin dia boleh maafkan kita tapi sakit di dalam, siapa yang tahu kan??Jadi, kalau boleh, latih diri untuk berkata-kata dengan lebih berhati-hati dan berkelakuan dengan lebih baik.......


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN




Rabu, 24 Ogos 2011

Siang dipendam, malam balas dendam........

Bos aku kasik email td....mula-mula aku baca, ehhh, lain macam je ni.....hahaha...tak senonoh punya pemikiran.....okey lah...korang tengok, korang baca ayat kt papan iklan tu.....then korang nilai sendiri okeh.......agak2 korang, ape la korang duk pikir2 kan.......


ewahhh....nak pendam2 bagai pulak di siang hari............
 *
 *
 *
 *
*
*
*
*
*
*

 Hahahaha.......tu diaaaa......melantak sampai tak hengat dunia.........


**hah....pikir apakah itu????

Saya sayang dia...tapi mampukah saya memilikinya??

Jauh disudut hati ni, memang aku sayang pada dia....tetapi mampukah aku memiliki hati dan jasadnya??
Terlalu banyak dugaan hidup yang harus aku lalui.....itu lah yang dikatakan mainan kehidupan.......semua orang inginkan kejujuran dan keikhlasan dari orang yang disayangi......tapi, aku tak mungkin memilikinya........

Bukanlah aku menyerah kalah sebelum berjuang....tapi perlu ke aku berjuang untuk mendapatkan cintanya?Pentingkah untuk kehidupan aku?Aku akui, Allah menciptakan makhluknya secara berpasangan.......tapi, aku tidak perlu terlalu berharap pada yang satu itu...bagi aku, kalau ada jodoh tu, tak kemana.......Ada orang kata, kalau tak cari macam mana nak dapat jodoh kan??ye....memang betul....tapi aku terlalu takut untuk mencari.........bak orang kata, fobia dengan cinta......hahaha...masih ada macam tu kan??

Percaya pada jodoh yang mak ayah kita carikan??hmmmm.....aku tak berani nak huraikan......yang penting mesti ada persefahaman....bagi aku la.....pasti hidup akan bahagia....tapi kalau itu pun aku takutkan, macam mana ekkk??senang-senang xyah kawen ler.....hahaha.......

Okeh......aku xmo nak citer panjang2..........insyaAllah, Allah akan permudahkan segala urusan kita.....pada Dia kita berdoa dan memohon petunjuk.........Allah tahu apa yang terbaik untuk umatnya.......


psssttt: mak, kalau nak carikkan menantu tu, carik la yang kaya-raya gitu.....hahaha....materialistik sungguh.....mintak dijauhkan.......amiiiiiinnnnn

Selasa, 23 Ogos 2011

Nak tidur...tak tidur lagi ni.........huhuhu

Sebab apa??Apa puncanya??Kenape jadik macam tu??Terlalu banyak persoalan yang aku tak mampu bagi jawapan......

Kelmarin aku tak boleh tidur.....aku tak tahu kenapa....orang cakap, kalau kita tak boleh tidur, mesti ada something yang kita fikirkan....sesuatu yang teramat berat dalam kehidupan kita...sesuatu yang membuatkan kita tak mampu bertenang, tak mampu berfikir dengan aman......tapi, aku fikirkan sesuatu ke kelmarin??

Hmmmmm....aku rasa, memang aku fikirkan sesuatu...yang berkaitan dengan kehidupan aku...kehidupan orang lain.....sesuatu yang amat berat bagi aku.....mungkin sebab tu la aku tak boleh tidur dengan aman......macam tidur2 ayam jekkk....huhuhu.....agak2 apa ekk yang aku fikirkan...yang membuatkan sampai aku tak boleh tidur.....nak kena bagitau ke??kena ke??tak perlu kot.......hehe....rasa segan lak nak cerita kat orang lain.....hahaha......ayat macam poyooooo jeeee..........

Ataupun, mungkin aku ada buat salah kat orang lain.....aku tak mintak maaf lagi.....sebab tu Allah tarik nikmat tidur aku buat sementara ni kan.......mungkin la kot......takkan aku nak cerita kat orang lain yang aku ada buat salah kot.......diam2 sudah dan mintak maaf........

Okey lah macam tu.....aku akan fikirkan lagi....then, tak boleh tidur lagi......hahaha......take it serius okeh cik sue........

Jumaat, 19 Ogos 2011

Kau yang ku nantikan.......

Terlalu lama aku menantikan kehadiran mu....
Terasa sesak nafasku bila kau dikatakan menghilang tanpa jejak......
Kenapa kau harus pergi tanpa menjenguk aku walau sesaat?
Betapa seksanya jiwa aku ini, tidak dapat melihat wajahmu.....
Tidak dapat bertentang mata........
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Iklan jap....haha...apahal lak nak berjiwang bagai ni.....geli pulak membacanya....okey lah....aku nak cite benda lain sebenarnya....Memang la aku duk ternanti-nantikan...tapi sesuatu, bukan seseorang taw.....hehe......

Aku tunggu barang yang aku order 3 minggu yang lalu.....agaknya abang posmen tak jumpa kot alamat yang aku tu...terpaksa la barang aku tu dipulangkan semula pada owner nye......then, da hantar semula, sampai la kat tangan aku pada hari semalam, iaitu hari Khamis, bersamaan 18 august 2011....hehe........

Apa barangnya??apa??apa??ni la antara barang2 tersebut....hehe....








Jeng...jeng...jeng....ni la barang yang aku duk nanti-nantikan tu....baju je.....hehehe....aku beli 2 helai jekk....rasa cam nak bawak p opis....tp, buley ke ekk??hikhik.....kang kata aku nk menunjuk2 lak....tapi.....ehhhh...lantak laa...baju aku...apa yang dieorang susahkan kan...tak nak tengok, kasi pejam la mata.......hahaha.....

**Nak pakai masa raya pun okeh ni!!!!hehehe

Khamis, 18 Ogos 2011

Mudahnya menipu dan mudahnya tertipu.......

Menipu memang senang kan??Tapi sampai bila boleh menipu?Sampai bila akan selamat dari penipuan tu?Tak lama pun.....tak caya??Try la buat.....takde sapa2 pun nak marah.....tapi terkena batang hidung sendiri, nasib la.....takde sapa nak bertanggungjawab untuk orang yang menipu....

Sekali pandang, muka macam muka tak bersalah....muka rilek jeeee....tapi, hati tak siapa yang tahu......ewahhh...depan muka kita cakap lain...depan mulut orang lain, cakap lain.....kita yang dengar ni pun, angguk jela....sebabnya percaya kat kawan la kononnya.....depan kita,  kau lah kawan aku dunia akhirat...yeke ehhhh.....kawan ke macam tu??hidup2 dia menipu kita....nanti kita mati, sempat ke nak mintak maaf......tah rasa bersalah ke tak, tak tahu laa....hati orang susah nak baca.....kalau dapat agak pun, 50% je.....

Apa sebab menipu?Sebab dia yang buat salah....sebab tak nak orang lain tahu dia yg bersalah, dia pulak yang kenakan orang lain.....cakap orang tu pulak yang buat??ohhh....itu adalah satu tuduhan yang tak bernas....tak bagus...tak bagus....

Aku dengar luahan seseorang....yang mana dia asyik terkena dengan KAWAN2 dia.....dia tak sangka orang yang selalu buat kerja dengan dia, sanggup buat macam tu...cerita buruk2 tentang dia...cakap dia tak buat kerja.....hmmmm.....menyampah lak aku kat orang macam tu.....dia pun merasa, MUDAHNYA AKU TERTIPU dengan orang yang dia percaya............walaupun bukan aku yang kena, tapi aku dapat la rasa tempiasnya.....huhu....emosional sungguh.......

Harap-harap, KAWAN2 dia tu sedar lah....tak kemana pun menipu tu....pikir-pikir la.....hidup ni berputar...hari ni hari kau, lain kali hari aku pulak....masa tu tak guna menyesal pun.......sempena bulan Ramadhan ni, bermaaf-maafan laa....kalau sempat sampai raya, sempat la nk mintak ampun bagai...tapi, takkan nak tunggu hari raya baru nak bermaaf-maafan kan????

Allah bagi otak untuk berpikir.....gunakan sebaik2 nya....okeh!!!

Isnin, 15 Ogos 2011

Aku nak blah dah ni.....

Sejak dua menjak ni la kan....aku ada perasan sesuatu.....ini pun melibatkan perasaan taw.....huhu.....aku rasa macam nak pulang ke kampung halaman aku je.....aku nak menetap kat sana....aku pun tak tahu kenapa aku berperasaan macam ni....dah la nak dekat2 raya ni (erkkk...rasanya takde kena mengena kut....huhu).........so, aku cuma dapat simpulkan bahawa mungkin dah sampai seru aku pulang ke kampung halaman aku.....berapa lama aku merantau???ada la dalam 2 tahun lebih aku merantau...bukan jauh pun...KL je pun.....nak balik hari pun boleh...hihihi.....2 tahun bukan lah satu jangka masa yang panjang...untuk orang macam aku, orang kata baru setahun jagung....baru nak berputik.....takkan dah bosan kot dengan kehidupan bandar.....bukannya aku bosan, cuma aku rasa segan lak nak teruskan kerja kat sini....hahahaha......

Ada yang tanya.....tak menyesal ke??hmmmm...perlu ke aku menyesal??yela..sekarang ni kerja susah nak carik....dengan kelulusan aku ni, agak2 kerja apa yang aku boleh buat ekk.....memang aku tak nafikan...gaji kat sini memang sangat berbaloi......tapi bagi aku, kalau  aku ada usaha lebih, insyaAllah akan ada rezeki dari Allah untuk aku.....aku memang takde masalah sebab aku masih lagi SINGLE & AVAILABLE.....hahaha......

Walau apa pun, aku akan pertimbangkan semua ni dulu......nak kena tanya pendapat mak ayah aku...kakak aku ke kan...mana boleh main langgar macam tuh je sebelum buat keputusan....yela...sebab ni kan melibatkan masa depan aku gak kan......huhu......

p/s : mood - balik kampung...oooo....balik kampung......huhu

Jumaat, 12 Ogos 2011

~~Nurul Iman~~


Kafilah sahara
Menoleh cinta
Yang jatuh dari langit
Empat bintang mempersona
Dan satu kilau matahari
Ahbabtu hubbal khair
Hanya sebutir bintang cinta
Yang mengerlipkan sinarnya

Langit malam yang suram
Hadir bintang yang terang
Hanya satu
Nurul Imam..Nurul Iman
Bintang cinta
CintaNya

Sempurna hanya Satu
Pada hati ke jiwa
Disuci cinta
cintaNya
Nurul Iman
Nurul Iman

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku tahu...cerita ni dah pernah keluar tv......tapi aku hanya berkesempatan tengok sekarang......cerita ni ditayangkan kat tv2......dalam pukul 5 pagi......time sahur aku layan la cerita nih......hehe....yelah, sempena bulan Ramadhan ni, rtm tayangkan lagi.....bagus cerita ni.......cerita ni khas untuk orang yg bangun sahur je taw......hehehe.......

Sakitnya bila cinta..................!!!!!

Sedih kan bila cinta yang kita harapkan akhirnya terputus di tengah jalan???Kenapa ye??Salah siapa?Salah diri sendiri atau salah si pasangan?Ataupun keluarga tidak mengizinkan?Bila cinta tak kesampaian, terlalu banyak sebab yang kita sendiri tidak inginkan....yang kita sendiri tidak tahu....hati menjadi keliru sampaikan masing-masing menyalahkan diri sendiri.....tidak perlu semua tu...semua orang tahu, cinta pada manusia akan pedih....akan terluka....biarlah cinta pada Allah melebihi segala-galanya.......insyaAllah....Allah akan memberikan cinta yang murni buat kita.......

Bila dah putus cinta.....itu bukan satu alasan untuk kita menceritakan segala perangai...segala tingkah laku seseorang yang pernah menjadi pasangan kita pada orang lain.....kalau cerita yang baik-baik, tidak mengapa....tapi kalau sebaliknya???pikir lah sendiri....kenapa dulu, masa bercinta, sanggup terima segala kekurangan.....sampai berjanji macam2.......tetapi, apabila karam di tengah lautan, sanggup pula mencanang cerita yang bukan-bukan pada orang lain....mengaibkan!!!!aku sangat benci bila diperlakukan begitu.....kenapa sanggup buat macam tu??Kenapa?Sebab nak menegakkan benang yang basah......nak menutup kesalahan sendiri supaya orang lain akan memandangkan kita dengan pandangan yang.......................Depan kita, berpuitis, bermadah.....belakang kita, macam2 cerita negatif yang kedengaran....Sakitnya hati kalau diperlakukan begitu......bayangkan kalau kita yang terkena?Agak2 boleh bergegar tak perasaan kita....tak perlu lah buat semua tu......useless!!!!

Aku pun tak paham....kenapa mesti buat macam tu......kalau dah salah tu, mengaku jela.....jangan disebabkan satu penipuan, kita akan menipu ramai orang.....menipu perasaan orang lain......agak2 sampai bila boleh bertahan dengan perangai macam tu?Ingatlah.......Sekarang semuanya dibayar 'cash'..........tak perlu tunggu di akhirat.....

>>>Aku tidak begitu taksub dengan cinta dari kaum Adam....bagi aku, aku tak perlu mencari cinta kaum Adam....dan aku tak mengharapkan cinta itu hadir dalam kehidupan aku....tapi,bukan bermakna aku menidakkan takdir Allah......aku tetap akan menerimanya andai itu takdir aku.....insyaAllah<<<

Aku beli novel lagi.....

Semalam....aku melarikan diri....sekejap je....ada lah dalam 3jam...opsssss....tu pun sebab kereta yg aku tumpang tu ada masalah sikit.....jalan punya jalan....punya jalan...punya jalan......akhirnya aku pergi kat MPH.....aku nak carik novel siti rosmizah....tapi aku ternampak novel keluaran group kaki novel plak.......sekali aku terpandang la novel ni.....kalau aku berkenan dengan sesuatu novel ni, senang je.....bila aku baca sinopsis dia, aku berkenan, then aku beli laa....aku tak perlu nak ulang banyak-banyak kali mencari ataupun membaca.....nak tahu novel apa?novel ni haaaa.....

Walaupun sebenarnya aku tak rela....hahaha.......so, malam tadi aku memulakan operasi membaca.....membaca dengan keadaan santai....sebab apa?sebab ayat yang penulis tu gunakan pun rilek je.....takde ayat2 yang bermadah cinta bagai.....jiwa aku pun tenang je......haha.....tulisan yang dia gunakan, sangat sempoi....lain dari penulis2 lain.....aku pun suka je baca.....tapi kan, aku baru baca sikit je.......tetiba plak aku rasa mengantuk....so, aku p la tido.....haha......

Malam ni aku nak balik kampung....follow akak aku.....setelah aku berpikir-pikiran, aku memutuskan untuk tinggalkan je novel tu kat rumah aku....aku xmo bawak balik kampung.....hehe..sebabnya, kalau aku bawak balik kampung, nanti cepat la abes aku baca.....hikhik....ada plak macam tu kan.....hahaha

**Siapa nak pinjam??Sehari rm10.....haha

Khamis, 11 Ogos 2011

Kalau semua benda nak senang jeee......

Hah.....siapa yang ada perangai camni??Sudah2 lah tu....jangan la dok mengharapkan orang lain je...cuba buat sendiri.....susah sangat ke nak buat sesuatu untuk diri sendiri.....padahal untuk kesenangan sendiri tu....takkan la nak suruh orang lain buatkan untuk diri korang....apa bagus sangat ke macam tu??Berapa lama sangat la orang tu boleh bertahan.....nak ke tengok orang lain pressure sebab korang??patut ke tak patut korang buat macam tu?Tak baik wooooo buli orang....lebih-lebih lagi budak-budak macam aku ni (budak2?....hahhaha).......

Hmmmm...agaknya la kan....siapa la yang selalu buat perangai macam tu ye?Orang yang berlagak bagus ke?Orang yang berjawatan tinggi ke?Aku tak paham laaa........aku tak kata semuanya macam tu....aku tak kata kat siapa2 pun.....siapa yang terasa tu, mintak maap ler.......aku cuma luahkan apa yang orang lain rasa...sebab aku pun dapat rasa gak (bukan rasa kueh aaaarrr).......



I nak balik kampung i jugaaaakkkkk!!!!!!!!!!

Ehhh....lagu raya dah berkumandang ke??Kalau belum maknanya telinga aku la yang salah dengar ekk??Ehh...tak jugak....sebab pagi2 aku sampai kat opis aku yang tercinta tadi (ewaaaahhhhhhh....tercinta gitu...hikhik).......aku terdengar lagu raya.....tapi aku rasa tu mp3 je kot....itu tandanya, orang tu tak sabar nak balik beraya......ohhh.....mesti orang jauh tu....tapi lagu tu berkumandang kat area orang yang dah berkahwin....hmmmm....ni mesti tahun ni turn beraya kat rumah family dia.....haha....pandai-pandai je aku ni kan........

**ehhh...kat radio dah keluar lagu raya ke??

Aku??aku rilek aaaaa....tiap-tiap tahun turn aku jek.....hehehe.......cuma tahun ni aku sorang je kena balik kampung....kakak2 aku semua beraya kat belah suami.....hmmm..maknanya aku la yang kena sponsor semua!!!!duit raya.....kuih raya....baju raya.....erkk!!!cukup ke tak ye??huhu......tapi aku tak kisah pun....beraya memang dua kali setahun tapi aku sponsor sekali je......yang sekali lagi tu aku paw aaaaa kakak2 ngan abang aku.....hehe.....baik kan adik dieorang ni???

Sesapa ada masalah dengan giliran balik kampung untuk berhari raya??Asyik2 kampung suami je.....asyik2 kampung isteri je.....ahhh, senang2...."u balik kampung u, i balik kampung i".......tapi, best ke kalau macam tu??kalau macam tu, tak payah tunggu hari raya....bila-bila pun boleh kan???hehe....aku xmo komen lebih-lebih...sebab aku belum berumahtangga lagi....sat g kena kat batang hidung aku sendiri, menangis tak berlagu la aku.......huhuhu


Selamat hari raya semua!!!!!ehhhh...terasa macam awal je lagi kan....takpe lah, aku tarik balik la ucapan aku tu......next next week aku ucap semula ekkk.....hahaha

Rabu, 10 Ogos 2011

Terkejut aku taw.......

Tengah aku syok2 mengadap laptop sambil bertemankan suara tv, tetiba.....aku dikejutkan oleh letupan yang berkali-kali......opocot mak kau meletup!!!!hehehe.......sekali bunyi mercun daaa....aku ingat aku sorang je yang terkejut......rupa-rupanya kereta yang kat bawah tu pun terkejut......huhu..berbunyi alarm dia....adoiiii...sakit telinga aku...dengan bunyi mercun lagi....bunyi alarm kereta lagi....lama-lama tuli telinga aku........


Apasal la dieorang tak main mercun tu siang2 hari....bukan batal puasa pun......malam-malam orang nak berehat taw......nak tido ke...haih bebudak nih......kalau bebudak xpa la lagi kot....ni yang dah tak berapa nak budak tu pun join sekali.......ish...ish....

Situasi kat kampung aku pun sama gak la ngan kat sini......kadang-kadang tengah berbuka...tengah mencekik baik punya pun mercun tu boleh meletup.....pelik...pelik....hehe......pape pun, kalau rasa sayang kt jari dengan tangan tu, tak payah la main mercun tu......malang kan tak berbau......walau kita berhati-hati pun, kalau benda nak jadik, tetap akan terjadi......jangan menyesal di kemudian hari sudah la yeeee.......

Balik kampung....ooooo...balik kampung

Balik kampung??Nak raya ke??Ehh...awal lagi laa...puasa pun baru je 10hari......hehe...pape pun...jomm dengar lagu nih.....


Waaaaa....sekali lagu ni yang keluar daaaa......ehhh??memang la aku nak balik kampung tapi bukan la untuk berhari raya....sempena puasa ni, aku nak la balik gak.....hikhik..minggu ni aku chow laaa.....alaa, bukan jauh pun.....2jam lebih je....haha....nak balik tiap2 minggu pun takda hal laaa......

Apa??tak rasa cam suasana hari raya??siapa cakap macam tuh......kalau tiap2 minggu balik pun, still akan rasa suasana hari raya taw.....sebab aku puasa....bukan xpuasa...hikhik....

Balik kampung...ooo...balik kampung....oooo....balik kampung....hati girang....hehe

Aku nak beli kereta laaa......

Wahhh....aku nak beli kereta la.....semalam berangan nk beli rumah......hari ni nak beli kereta lak....ehh??betul ke tak betul nih??betul laa...kali ni aku rasa aku xberangan2 lagi...haha....tapi kan...rasa2nya la kan..aku nak beli kereta apa ekk??kereta apa yg sesuai ekk??hikhik.....kalau kereta ni okeh tak??

 Erkkk...kereta ni??agak2 kalau aku kawen ngan anak raja, aku boleh dapatkan kereta ni tak??hikhik...ataupun........................
 Kereta nih??wahh...macam kereta batman lak....pintu gitu gaya.....kalau aku tinggalkan kat tepi2 jalan, kompem lesap.....huhu...yela2, berangan nak yang mahal je....kurang mahal la sikit.....kereta ni kot...
Ehhh...pun mahal gak....huhuhu...sudah2 lah berangan cik sue oiiii......kalau kereta ni aku rasa ko boleh lepas laaa....tp aku tak sure la kalau ko tak cukup makan lak nanti...hikhik
 Yang ni pun boleh tahan gak laa kemahalannya.........aku dah survey.....boleh tu memang la boleh tapi takut kebuluran la dihujung bulan...hikhik....tak kan nak kena buat part time kot....."kalau nak seribu daya, kalau tak nak seribu dalih".....cewahhh......berayat bagai la plak.......okey2 laa....
Aku rasa yang ni okey la kot......tapi yang kat atas tu dah siap modified.....cantik2....hikhik.....

Fuhhh!!!! Kuat berangan la aku ni.....tapi, tak salah pun...bukan kena bayar tiap2 bulan pun...lain la kalau aku beli kereta, memang tiap2 bulan kena bayar....haha...apa???tak nak bayar ehh??yang tu pun takde masalah pun....naik je kemudahan awan...naik la lrt ke, monorail ke, bas ke...suka hati ahh.....tapi, yang tu pun kena bayar aaaaaa....tambang....hikhikhik....

Aku dikira bernasib baik la...sebab company aku ada sediakan transport........pergi kerja dia datang amek, time balik lak dia datang jemput...siap boleh tido lagi...hikhik...sonok wooooo...tapi, aku tak nafikan la...memiliki kereta sendiri tu adalah yang terbaik....kalau mampu, beli laa.....kalau xmampu, buat la sikit.....insyaAllah, rezeki ada kat mana2.....okeh!!!

Anti my-ex???????

Hah??Siapa yang anti ex tu??Aku ke??ehh....nape ada page AME kt tepi blog aku tuh??erkkk.....apa ni....apa?apa?apa??hehehe...jangan marah aaaa....aku la yang add pages tu....sapa2 yg rasa anti giler2 kt ex dia, sila la like page tu....huahuahua.....aku xhasut aaaaa...xde...xde......

Sebenarnya, page tu bukan diwujudkan utk suruh korang benci dengan ex korang....aku xsuruh pun...page tu ditubuhkan semata-mata untuk membaca luahan korang, pendapat korang.....kalau2 ada orang tanya pendapat pasal pasangan2 yg nk bercinta ke.....tengah bercinta ke....korang share2 laa.....xbaek wooo benci2 kat sesama manusia...Allah tak suka taw.......anggap je tu dah takdir korang....

Okeh!!!kalau rasa nk promote kt kengkawan, sila promote ekk...aku tak marah pun....lagi aku suka....hehe


Selasa, 9 Ogos 2011

Rumah idamanku.....

Rumah??Aku ada rumah ke??Rumah mak ayah aku ada ler....hehe....maksud aku rumah yg akan aku beli la di masa hadapan.....tp tak tahu la lagi bila.....tak salahkan kalau aku nak berangan sekarang??mana la tahu aku berjaya mendapatkan rumah idaman aku tu....aku tak kisah rumah jenis apa tapi konsep dalaman tu yang penting.....biar nampak buruk diluar tp cantik di dalam dan diri sendiri pun puas hati.....agak2 kan, macam mana la rumah idaman aku tu ekk.....adakah macam ni??

Pergghh....banglo tuuuu.....mampu ke??hehe...ataupun macam ni??





Errkkk...townhouse lak....rasanya xmampu jugak kot..huhu.....haaaa...tak pun macam ni....



Apartment???apartment boleh la kot....tgk pada basic la jugak kan....huhu....tak kisah la rumah macam mana pun tapi yang penting aku selesa.....dan...rekaan dalamannya haruslah gempak....haha.....kalau la aku cukup duit kan....aku nak sebijik macam ni...




Hahahaha...giler tak??yang penting warna putih tu dan haruslah konsep inggeris.....tuuuu...kat header aku kan aku dah letak "ini adalah impianku"......hehe....berangan jela dulu wat masa sekarang....mana lah tahu kalau2 aku ada rezeki kan...siapa tahu kan???


wanita berambut pendek....salah ke????

Salah ke??Nak tahu salah ke tak, kita kena selidik la dulu....Aku rasa semua kaum wanita tahu kan...apa hukum wanita yg berambut pendek yg menyerupai lelaki??mesti la hukumnya tidak halal....yelah....elok2 rambut tu panjang, dipotong pendek macam lelaki.....

لعن رسول الله صلى الله عليه و سلم المتشبهات بالرجال من النساء والمتشبهين بالنساء من الرجال
Maksudnya: Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam melaknat wanita yang meyerupai lelaki, dan lelaki yang menyerupai wanita.
Direkod oleh Abu Daud (no: 4099) dan Tirmizi (no: 2784). Dinilai sahih oleh Tirmizi.

Kata Syeikh Uthaimin: Perbuatan wanita memotong rambut sehingga menyerupai lelaki adalah termasuk dalam dosa-dosa besar.

- Hukum ini tidak berbeza antara yang mendedahkan rambutnya d hadapan orang lain, atau tidak mendedahkan rambutnya. Bagi yang mendedahkan rambutnya, dosanya lebih besar kerana membuka aurat.
 
- Adapun memotong rambut yang panjang supaya menjadi lebih pendek, tanpa menyerupai lelaki maka tidak ada larangan daripada syarak. 

Haaa....tapi, kalau kita potong pendek dan xmenyerupai lelaki...tidak mengapa..ianya tak salah....

وكان أزواج النبي صلى الله عليه و سلم يأخذن من رؤوسهن حتى تكون كالوفرة
Maksudnya: Para isteri Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menipiskan sedikit rambut di kepala mereka, sehingga menjadi seperti ‘wafrah’ (iaitu rambut yang tidak melebihi telinga). (Sahih Muslim no: 320).

Rambut aku pun dah pendek dah tp xmenyerupai lelaki taw........paras2 bahu gitu.....hehe....so, aku selamat la....huhu...sesape yg rambut pendek macam lelaki tu, tunggu la rambut tu panjang semula....pastu jgn gatal2 nk potong pendek macam lelaki ekk....

**kaum adam...sape2 yg berambut panjang??itu pun sama hukumnya ngan kaum wanita......



Isnin, 8 Ogos 2011

ayyoooo...petang2 pun kena gak ke??

Kena apa ekk??aku kena kepit ngan pintu lif masa nk g bahagian admin td.....nak anta barang untuk di pos....tengah baik tunggu lif, lif pun sampai la kt tingkat aku...ewahhh...segan2 lak pintu tu nak terbuka.....sekali aku menunjukkan kebrutalan aku, aku sepak jela pintu tu untuk luaskan pintu tu....dan-dan lak time aku nak masuk dlm lif tu, dia tertutup plak....dah la barang yg aku bawak tu berat....terkepit la aku dlm masa 5saat...tapi kesannya best wooo...merah habis tangan aku ni....huhu...sengal-sengal pun ada..huhu....terus aku fobia.....hahaha

pengajarannya, bawak2 la bersabar.....nak sangat tunjuk brutal...mentang2 ada kaki...huhu.....padan muka aku....hehe

**huaaaa..mak, sakit woooo.....lagi sakit dr kena cubit ngan mak...hehe

Kalau tak tahu, cakap je tak tahu...

Terasa ego ke kalau nk cakap perkataan "tak tahu" tu??Kenapa mesti berpikiran macam tu?Tak terasa bersalah ke kalau pertanyaan tu melibatkan semua pihak tp korang jawab sambil lewa je?Macam mana kalau jawapan korang tu salah?Dan mungkin akan menyebabkan banyak pihak yg bertelagah?Tak terasa berdosa ke sebab korang dah memutuskan silaturrahim umat Islam?

Sepatutnya, kalau korang tak pasti ngan jawapan tu...korang patut cakap..."maaf, saya tak tahu" ataupun "maaf, saya tak pasti"...kan urusan akan menjadi lebih mudah.....

Imam al-Muhasibi menegaskan ; "Janganlah malu apabila ditanya tentang perkara yang tidak diketahui agar mengaku: Saya tidak tahu."(1)

Imam al-Munawi pula menegaskan ; "Jawapan 'saya tidak tahu' bukti betapa hebatnya kedudukan, betapa kuatnya pegangan agama, terzahir sifat taqwa terhadap Tuhannya, menyatakan kesucian hati, sempurna pengetahuan dan betapa tulus niatnya."(2)

Pengakuan "saya tidak tahu" bukannya akan merendahkan martabat seseorang,sebaliknya ia adalah sifat terpuji dan bukti memelihara amanah terhadap ilmu. Elakkan dari sifat apabila tidak tahu dibalas dengan jawapan sesuka hati tanpa mengetahui sejauh mana kebenarannya semata-mata untuk menjaga air muka.


Diriwayatkan dari Ibnu Abdil Barr di dalam Jami' Bayan al-Ilmi wa Fadlih sesungguhnya ulama' berkata ;
"Belajarlah untuk berkata saya tidak tahu, sesungguhnya jika engkau. berkata sedemikian, orang pasti mengajar engkau sehingga engkau tahu. Sebaliknya jika engkau sentiasa mengaku dengan berkata saya tahu, nescaya mereka akan bertanya sehingga engkau tidak tahu."

Kesimpulannya, jangan lah segan nak ucapkan perkataan "tak tahu".....tak luak mana pun kan.....sedangkan orang yang alim pun takkan lari dari resam seorang manusia...kadang2 ada perkara yg dia tahu dan kadang2 ada perkara yang dia tak tahu....tidak ada siapa yang tahu semua perkara melainkan Allah swt..
 

Jumaat, 5 Ogos 2011

Sukarnya untuk mempercayai.......

Mempercayai seseorang bukanlah perkara yang mudah sebenarnya...Kadang-kadang kita terpaksa mengambil masa yang lama....yg tentunya bukan dalam masa sehari....mungkin akan mengambil masa bertahun-tahun.......amat penting untuk membuat orang lain mempercayai kita..kerana, sekali kita dikhianati, selama-lamanya kita akan terluka....dan mungkin akan terlalu sukar untuk mempercayai org lain.....ada org kata..."berilah peluang untuk percaya pada orang lain".....ya.....mungkin kita boleh bagi peluang pd orang lain tapi mampukah dia menggunakan kepercayaan yang kita berikan pada dia dengan sebaik mungkin??

Kalau nak org percaya pada kita, pertama sekali....kita kena la jujur....jujur dalam segala perbuatan....jujur dalam segala percakapan....kerana, org yg menipu tak selalunya boleh menipu.....jgn lupa, Allah tu Maha Melihat dan Maha Mendengar....kalau rasa-rasa nak menipu tu, pikir la dulu....ada kebaikan ke?dan apa pula keburukannya?jangan nanti bila org dah xpercaya pada kita, baru la masa tu nak menyesal bagai.......satu hal pulak kita nak kembalikan keyakinan org tu semula...ingatlah..bukan senang nk buat org percaya kat kita dan bukan susah untuk buat orang benci kat kita....

Marilah sama-sama kita renungkan dan sama-sama amalkan......

Khamis, 4 Ogos 2011

Tolong la hormat sikit.....sikit pun jadik laaa

Sakit kan hati bila kita tak dihormati??bukan la mintak2 sgt tp sendiri pikir laa...masing2 dah besar panjang......dah baligh....dah boleh pikir mana satu bagus...mana satu xbagus....cuba bayangkan, kalau terkena kt batang hidung sendiri...bila orang kurang ajar ngan kita..bengang tak??rasa cam nk tembak je org tu kan??haaa.....sebelum nk org lain hormat kt kita, kita kena hormat kt org lain dulu....bukan susah pun...ckp elok2....bila org tanya tu, jwb laaa...kalau rasa2 xnk diganggu, bgtaw la yg korang xnak diganggu.....aku rasa xsalah pun kan......mungkin dieorang boleh faham situasi korang masa tu...kalau tak, takkan la korang sesuka ati nk ckp macam tu kan......

hah??sapa kt cni xbengang kalau org kurang ajar ngan korang??sila angkat tangan!!!!

zaman dah berubah...manusia pun harus berubah..

Sebenarnya, nak berubah ni bukannya senang....mcm2 yg harus kita fikir...semuanya memerlukan kekuatan dan ketabahan hati...kalau xmampu, hanya kata2 saja yg akan dibawa angin lalu......kadang2 hati ni terlalu inginkan perubahan tp utk merealisasikan tu terlalu payah.....betul la kata org, nak seribu daya, xnk seribu dalih....kalau inginkan sesuatu,kena lah berusaha...kalau setakat cakap je,semua org boleh cakap...semua org boleh cakap...."ehh, aku nk berubah la"....haha...kalau macam tu aku pun nk cakap macam tu gak laa......

Hmm....baru2 ni aku jumpa semula kawan2 sekolah rendah dulu....yg satu kampung dulu...aku tgk semua dah berjaya....pape pun aku ucapkan tahniah la kt dieorang...dieorang berjaya atas usaha dieorang sendiri....sekarang masing2 dah boleh berdiri atas kaki  sendiri.....walaupun masing2 masih lg ditanggungan mak ayah dieorang......

Aku dah berjaya ke??aku masih belum berjaya....masih terlalu banyak yg belum aku belajar....masih byk ilmu yg patut aku tuntut.....masih terlalu panjang perjalanan hidup aku (insyaALLAH....kalau Allah panjangkan umur aku).......hidup ni xselalu indah....ada jatuh dan ada bangun....jgn cepat melatah bila tiba waktunya kita jatuh...malah cuba lah utk bangun semula sama ada kita bangun sendiri atau dengan bantuan org lain...xsemestinya bila kita mintak tolong org lain tu, kita akan dikatakan seorang yg lemah.....kita masih memerlukan antara satu sama lain..kalau tak, kenapa kita mesti ada cikgu??kenapa mesti ada doktor??kenapa mesti ada mereka2??tujuannya utk membantu antara satu sama lain laa.....dan yg penting, diri kita sendiri....kalau kita xbantu diri kita utk berubah, siapa lagi kan??sebab tu aku kata, hati mesti kuat dan tabah dlm menghadapi apa jua dugaan yg datang....minta tolong dr Allah SWT.....hanya Dia yg tahu apa yg terbaik utk kita.....