Khamis, 4 Ogos 2011

Tolong la hormat sikit.....sikit pun jadik laaa

Sakit kan hati bila kita tak dihormati??bukan la mintak2 sgt tp sendiri pikir laa...masing2 dah besar panjang......dah baligh....dah boleh pikir mana satu bagus...mana satu xbagus....cuba bayangkan, kalau terkena kt batang hidung sendiri...bila orang kurang ajar ngan kita..bengang tak??rasa cam nk tembak je org tu kan??haaa.....sebelum nk org lain hormat kt kita, kita kena hormat kt org lain dulu....bukan susah pun...ckp elok2....bila org tanya tu, jwb laaa...kalau rasa2 xnk diganggu, bgtaw la yg korang xnak diganggu.....aku rasa xsalah pun kan......mungkin dieorang boleh faham situasi korang masa tu...kalau tak, takkan la korang sesuka ati nk ckp macam tu kan......

hah??sapa kt cni xbengang kalau org kurang ajar ngan korang??sila angkat tangan!!!!

zaman dah berubah...manusia pun harus berubah..

Sebenarnya, nak berubah ni bukannya senang....mcm2 yg harus kita fikir...semuanya memerlukan kekuatan dan ketabahan hati...kalau xmampu, hanya kata2 saja yg akan dibawa angin lalu......kadang2 hati ni terlalu inginkan perubahan tp utk merealisasikan tu terlalu payah.....betul la kata org, nak seribu daya, xnk seribu dalih....kalau inginkan sesuatu,kena lah berusaha...kalau setakat cakap je,semua org boleh cakap...semua org boleh cakap...."ehh, aku nk berubah la"....haha...kalau macam tu aku pun nk cakap macam tu gak laa......

Hmm....baru2 ni aku jumpa semula kawan2 sekolah rendah dulu....yg satu kampung dulu...aku tgk semua dah berjaya....pape pun aku ucapkan tahniah la kt dieorang...dieorang berjaya atas usaha dieorang sendiri....sekarang masing2 dah boleh berdiri atas kaki  sendiri.....walaupun masing2 masih lg ditanggungan mak ayah dieorang......

Aku dah berjaya ke??aku masih belum berjaya....masih terlalu banyak yg belum aku belajar....masih byk ilmu yg patut aku tuntut.....masih terlalu panjang perjalanan hidup aku (insyaALLAH....kalau Allah panjangkan umur aku).......hidup ni xselalu indah....ada jatuh dan ada bangun....jgn cepat melatah bila tiba waktunya kita jatuh...malah cuba lah utk bangun semula sama ada kita bangun sendiri atau dengan bantuan org lain...xsemestinya bila kita mintak tolong org lain tu, kita akan dikatakan seorang yg lemah.....kita masih memerlukan antara satu sama lain..kalau tak, kenapa kita mesti ada cikgu??kenapa mesti ada doktor??kenapa mesti ada mereka2??tujuannya utk membantu antara satu sama lain laa.....dan yg penting, diri kita sendiri....kalau kita xbantu diri kita utk berubah, siapa lagi kan??sebab tu aku kata, hati mesti kuat dan tabah dlm menghadapi apa jua dugaan yg datang....minta tolong dr Allah SWT.....hanya Dia yg tahu apa yg terbaik utk kita.....