Khamis, 4 Ogos 2011

zaman dah berubah...manusia pun harus berubah..

Sebenarnya, nak berubah ni bukannya senang....mcm2 yg harus kita fikir...semuanya memerlukan kekuatan dan ketabahan hati...kalau xmampu, hanya kata2 saja yg akan dibawa angin lalu......kadang2 hati ni terlalu inginkan perubahan tp utk merealisasikan tu terlalu payah.....betul la kata org, nak seribu daya, xnk seribu dalih....kalau inginkan sesuatu,kena lah berusaha...kalau setakat cakap je,semua org boleh cakap...semua org boleh cakap...."ehh, aku nk berubah la"....haha...kalau macam tu aku pun nk cakap macam tu gak laa......

Hmm....baru2 ni aku jumpa semula kawan2 sekolah rendah dulu....yg satu kampung dulu...aku tgk semua dah berjaya....pape pun aku ucapkan tahniah la kt dieorang...dieorang berjaya atas usaha dieorang sendiri....sekarang masing2 dah boleh berdiri atas kaki  sendiri.....walaupun masing2 masih lg ditanggungan mak ayah dieorang......

Aku dah berjaya ke??aku masih belum berjaya....masih terlalu banyak yg belum aku belajar....masih byk ilmu yg patut aku tuntut.....masih terlalu panjang perjalanan hidup aku (insyaALLAH....kalau Allah panjangkan umur aku).......hidup ni xselalu indah....ada jatuh dan ada bangun....jgn cepat melatah bila tiba waktunya kita jatuh...malah cuba lah utk bangun semula sama ada kita bangun sendiri atau dengan bantuan org lain...xsemestinya bila kita mintak tolong org lain tu, kita akan dikatakan seorang yg lemah.....kita masih memerlukan antara satu sama lain..kalau tak, kenapa kita mesti ada cikgu??kenapa mesti ada doktor??kenapa mesti ada mereka2??tujuannya utk membantu antara satu sama lain laa.....dan yg penting, diri kita sendiri....kalau kita xbantu diri kita utk berubah, siapa lagi kan??sebab tu aku kata, hati mesti kuat dan tabah dlm menghadapi apa jua dugaan yg datang....minta tolong dr Allah SWT.....hanya Dia yg tahu apa yg terbaik utk kita.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan