Jumaat, 25 November 2011

Apabila aku menulis


Apabila aku mula menulis.....
Aku menulis bukan kerana nama....tapi kerana aku punyai rasa....satu rasa yang halus tulus dari jiwa....
Aku menulis bukan kerana menjaja cerita....tapi kerana aku ingin mereka tahu apa yang aku rasa....kerana aku tak mampu berkata-kata.......aku tak mampu bersuara.....apabila meluahkan rasa dihati........
Namun, aku masih lagi mampu......mengawal diri dari bercerita perihal insan lain.....kerana bagi aku, tiada guna bercerita tentang insan lain......tiada guna membuka aib insan lain.....takut memakan diri....dan sedar diri ini tidak sempurna.......
Banyak orang banyak ragam, lain orang lain cara.....terpulang pada cara masing-masing......aku tiada hak untuk mempertikaikannya.....

Nampak mudah tetapi hakikatnya??

"Di sudut kecil hatiku sering berkata,apa yang terjadi ada hikmah sebaliknya,ku beranikan diri menongkah arus yang deras,demi hari esok ku relakan".......

Perjalanan hidup masih panjang...tetapi, belum tentu aku masih bernafas hari esok. Segala yang berlaku, tanpa kita ingini, pasti ada hikmah....walaupun pahit dan pedih...bagi aku, akan ada sinar untuk insan yang sebegitu. Dunia......sentiasa ada cabaran dan dugaan. Allah tidak akan menguji umat-Nya jika umat-Nya tidak mampu..Berkata-kata memang mudah....tetapi selitkan sedikit dengan usaha...

"Walau tiada tangan menghulur,kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula,.....Tuhan, hanya engkau mengerti,perjalanan hidup seorang insan"......

Hanya Allah yang Maha Mengetahui....perlukah kita meragui-Nya?Aku tak perlu meluahkan apa yang aku rasa...kerana bagi aku, tak ada sesiapa yang akan memahami.Mereka akan terus menuduh.....dan menuduh....untuk apa aku bercerita??hanya membuatkan aku merasa sakit di hati....aku rela mendiamkan diri dan hidup bersama kehidupan aku bersama orang-orang yang aku sayangi....

Dia tahu segala-galanya. Aku percayakan Dia.... ^__^
Hidup mesti diteruskan walau apa pun yang berlaku.

Isnin, 21 November 2011

Kadang hati ini terniat jahat.......

Fuhh...bila hati dah mula berniat jahat, dah tahap kritikal dah tu.....tak tahan beno la tu asyik kena mengata je ekk.....hehe.....sabo jela....mulut orang, mata orang mana boleh kawal....kita takde hak pun nak marah...bila terkena tu, baik kita diam je....hati pun tak sakit selagi kita membiarkan kata-kata dieorang tu bak angin yang menumpang lalu je....alamak.....ayat tak boleh blah la pulak.....huhu

Aku kenal seseorang ni......kadang-kadang aku pelik....macam mana dia boleh kawal hati dia,mulut dia dari membalas segala perbuatan orang-orang yang tak bertanggungjawab tu......nampak macam gagah perkasa kan tapi dia pun punyai hati dan perasaan.....aku tak percaya langsung kalau dia dapat membuang segala-galanya macam tu je.....dia pun manusia biasa....punyai segala perasaan........tapi dia punyai hati yang kuat....sentiasa bersyukur dengan apa yang terjadi......sentiasa berniat baik tanpa sebarang dendam........aku harap, hati dia akan tetap begitu....selama-lamanya.....

Aku??Belum mampu berperasaan seperti dia......hati aku bukan seperti dia....kalau diizinkan, aku nak jadi seperti dia......walaupun aku tahu dia tak sempurna dimata sesiapa pun......

Ahad, 20 November 2011

Aku telah melukai hatinya......lagi

Pertama kali....dan aku rasa bukan pertama kali aku buat 'dia' sebegitu....terasa bersalah yang amat sangat.....aku telah melukai hatinya....malah aku menuduh 'dia'......aku sepatutnya bersama-sama berganding bahu...mungkin kerana kesilapan aku sendiri....aku bersyukur 'dia' masih sudi memaafkan aku.....aku akan berusaha sedaya upaya agar emosi aku dikawal dengan sebaik-baiknya.....hanya 'dia' yang mampu membuat aku menangis, ketawa,gembira,sedih dan bermacam-macam lagi la......janji aku, aku takkan buat 'dia' menangis dan bersedih lagi kerana aku.........biarlah orang tidak tahu asalkan kami tahu apa yang berlaku.....kalau orang tahu pun menyusahkan jugak....hehe

Ahad, 13 November 2011

Apabila segalanya dipersoalkan

Apabila isi hati dipersoalkan?Persoalannya sekarang adakah kita jujur pada hati kita sendiri?Jujurkah kita pada hati kita sendiri??Adilkah kita pada hati kita sendiri?Persoalannya lagi, mampukah kita bersikap adil pada hati kita dan juga pada hati insan lain?Adakah hidup kita ini hanyalah untuk melihat orang lain gembira tanpa mempedulikan hati kita yang merana?Apakah itu yang dinamakan kehidupan?Iyee...nampak macam senang....nampak macam mudah....tetapi pada hakikatnya terlalu pahit.....jangan lupa pada ayat ni...'Bukan mudah untuk menjadi mudah...dan bukan susah untuk menjadi susah'.....biar bersusah payah dahulu asalkan hasilnya sangat memberangsangkan...Mengapa dipersoalkan lagi pada sesuatu yang ingin dilakukan dengan cara yang mudah?

Nampak kejam bukan??Kalau hati tak kuat, hati tak cekal, hati tak tabah.....tak usahlah menempah sesuatu yang kita rasa mustahil untuk menempuhinya.....Kalau tidak ada kesusahan, kalau tidak ada kesakitan, kalau tidak ada kepahitan....apakah itu dinamakan kehidupan??Tidakkah ada peluang untuk aku merasainya?Tidakkah ada peluang untuk merasai kepahitan,kesusahan dan kesakitan?Yakin pada diri sendiri adalah yang terbaik...Kalau diri sendiri pun tidak yakin, adakah orang lain akan baik hati untuk merasa yakin bagi pihak kita??Tidak ada kan?

Hati takkan mampu menipu kita....mulut kata tidak tetapi hati??Siapa lagi yang tahu kalau tidak diri kita sendiri....Mereka yang mempersoalkan itu......takkan pernah merasa apa yang hati kita rasa......mereka hanya tahu mempersoalkan...tidak pernah sesekali mereka bertanyakan pada kita tentang hati dan perasaan kita.....tidak pernah sesekali mereka berniat mahu membantu ataupun memberi kata-kata semangat....ataupun nasihat.....Adilkah?Jangan terlalu berkata-kata pada sesuatu yang kita tidak tahu...takut nanti terkena pada diri ataupun saudara-mara ataupun adik beradik....ataupun anak-anak.......

Khamis, 10 November 2011

Saya akan sentiasa disisi awak....

Terlalu sukar mengungkap cinta.....lebih-lebih lagi bila cinta itu tidak direstui pelbagai pihak......teramat perit bila dipaksa melupakan insan yang kita sayangi.....tetapi, mampukah kita lakukannya??atau perlukah kita berpura-pura seolah-olah kita sudah pun berjaya melupakannya??terlalu kejam jika kita bersikap sedemikian.....kejam pada diri sendiri dan kejam pada dia........tidak salah jika kita mempertahankan cinta kita....tetapi harus pada jalan yang betul...harus dilakukan pada jalan yang benar....tapi, semua tu dipandang remeh pada mata orang lain....malah kita lagi dikutuk dengan hebat......memperlekehkan setiap perbuatan kita.....

Isnin, 7 November 2011

Selamat sampai di Jengka.......my hometown

Alhamdulillah....sampai jugak kami......dalam pukul 9 td sampai kat rumah......perjalanan lancar.....semuanya dengan kehendak Dia......dan tak perlu guna gps......hehe.....sebelum balik tadi, sempat la singgah rumah adik beradik ayah aku yang lain.....kebanyakannya menetap kat area sana je pun....itu sudah baguuussss......hehe......

Last sekali jumpa adik ayah aku yang paling bongsu....first time kot aku jumpa dia.....dia pun tak kenal aku....hehe....dia keje kat sekolah....jadik pengawal keselamatan...so,kiteorang jumpa kat sana jela.....sempat la melawat kawasan sekolah tu.....teringat pulak zaman kanak-kanak riang dulu...yang datang sekolah tahunya nak main dengan kengkawan je....jumpa geng la katakan......hehe.......

Ni ler rupa kanak-kanak riang yang ikut sekali tadi....a.k.a sepupu aku ni.....kecik2 lagi haaaa.....senang nak layan....kalau yang dah besar2 tu aku dengan serta merta akan berubah perwatakan....tetiba jadik pemalu gitu.....hahaha.......


Sempat la aku join sekali.....muka pun dah tak boleh nak tahan....panas pulak tu......hehe.....bebudak ni je yang pandai main tengah2 panas.....

Okeh budak2......semoga kita jumpa lagi.....ehh,lupa nak kenalkan...yang lelaki tu namanya haziq...yang pakai baju pink tu atirah dan yang kecik tu aqilah........pening gak la aku nak melayan dieorang....tapi takpe, sekurang2nya aku tak bosan....ada geng........budak kecik pun budak kecik laaaa........huhu

Tersesat malu bertanya........hehe

Sungguh indah pagi ni bila sampai ke tempat yang ingin di tuju.....hahaha....ayat tak boleh blah.....sekarang aku kat Taman Bukit Katil, Melaka.....rumah pakcik belah ayah aku........aku memulakan perjalanan selepas zohor semalam......sampai sini dalam kul 8 malam tadi......lama tak??ikut jalan dalam......xmo ikut highway.....sebab jauh kot......takkan la nak masuk KL semula kot.....huhu

Perjalanan semalam betul2 mencabar.....ewahh.....macam masuk hutan la pulak......hehe......jalan punya jalan....punya jalan.....sampai jumpa bermacam2 jenis traffic light kot dan bermacam2 jenis jalan......tak sampai2 jugak.....padahal guna gps kot.....haha.....sorang kata ikut belah sana....sorang kata ikut belah sini......aku???diam sudaaaa......hehe

Ni ler rupa gps.....ayah aku punya.....maklumla......kereta baru......hehe.......yg 'si gps' ni pulak, memekak je.....asyik2 'laluan alternatif'........adoyaiiii......hahaha....sabo je la........Last2, pakcik aku gak kena g ambil kiteorang......hehe.......akhirnya, sampai jugak rumah dia.....

Tragis kan???hehehe

Jap lagi nak g rumah makcik aku lak....pastu nak g mana ekk??

Sabtu, 5 November 2011

Selamat sampai ke kampungku....

Alhamdulillah.....aku selamat sampai ke kampung aku pada pukul 12.30 td......jalan jem dari tol gombak hingga la ke bentong....perkara biasa da tu.....yang penting aku da sampai kampung aku.....walaupun aku terlepas masa nak suruh abg drebar tu berenti kat Jengka 20.....hehe......terpaksa terus ke Jengka 16.....dan sekaligus aku telah sengaja menyusahkan abang aku untuk ambil aku kat Jengka 16.....alaaa,bukan jauh pun....dekat je...kalau nak jalan kaki tu memang la sampai tapi berpeluh-peluh gak la kan.....hehe

Sampai je kat umah...salam mak ayah pastu terus makan...lapar sangat2 dah tu......sampai lupa nak ajak dieorang makan sekali.....haha....tak senonoh punya anak.....hehe....lagipun demam da baik.....da boleh makan dengan lajunya......hahaha

Okeh....da kenyang...hati pun suka......masa untuk tido.....petang sikit nak memasak untuk raya esok.....gud nite everybody......waaaaa...ngantuk sangat da ni.....huhu

Jumaat, 4 November 2011

Bila aku demam......

Dari malam tadi aku dah rasa lain macam.....rasa cam nak demam laa.....tapi pagi tetap g kerja.....semangat la kononnya......alih-alih tak sampai tengah hari pun aku da tak tahan.....terpaksa la mintak kebenaran dengan bos nak balik......nasib baik bos aku baik hati.....agaknya dia terkejut kot sebab aku dengan tiba-tiba 'termenangis' depan dia....adoiiii....malu lak rasanya......hehe......aku memang camni pun...bila demam je secara automatiknya aku akan jadik sedih......sedih tahap melampau......haha......Kena lak esok nak balik kampung......sekarang da rasa cam okey sikit la.....walaupun badan still panas....tapi tak la seteruk siang td.....

Bab makan lak....yang ni pun aku konpius....dari dulu lagi......pasal apa??sebabnya aku makin berselera makan....baru pas makan nasik goreng dengan air milo...tu pun tak cukup...masih terasa lapar....haha....tak boleh nak kata apa laa....apa yang ada aku makan jela nanti.........


Tengok ni.....aku minum air susu.....sedap la plak.....time2 camni la nak minum air berkhasiat camni.....hehehe....dan benda wajib yang aku kena makan untuk menghilangkan demam ni......
Panadol la.....adoi....lagi 2 bijik ni nak makan jap lagi.....pasti akan mengambil masa 15 minit untuk telan 2 bijik ubat ni......bukan takut ubat tapi ubat ni tak sedap.....huhuhu....pas makan ubat ni nak tido.....esok nak balik kampung....kena sihat pagi esok......huhu.....