Rabu, 7 September 2011

Jangan mencipta janji andai tak mampu tunaikannya

Janji??Satu perkataan yang pendek...hanya menggunakan 5 huruf je.....tapi maksudnya sangat mendalam.....berjanji dengan kawan2...berjanji dengan saudara mara...berjanji dengan kekasih hati....berjanji dengan Allah.....tapi, terlupa untuk menunaikan janji....sehinggakan mereka yang menuntut janji daripada kita.....bila perjanjian sudah dibuat, seelok-eloknya tunaikan la...ia pasti akan menghampakan orang kalau janji sudah dibuat, tapi tak ditunaikan....seolah-olah kita terlalu memberi harapan yang tinggi pada orang lain.....

Mungkir janji tu kan termasuk dalam kategori ciri-ciri orang munafik.....takkan la sanggup tergolong dalam golongan tu kan kot.....menunaikan janji tu adalah tanggungjawab kita......Islam pun mengganggap janji tu sebagai satu perkara yang besar......Andai kata kita tak pasti akan sesuatu hal, jangan lah terlalu cepat memberi kata putus ataupun berjanji....

Yelah, aku pun tak la mengharap apa-apa pada yang dah berjanji tu....sebab aku tahu, aku akan kecewa akhirnya.....mungkin aku dah biasa dengan keadaan macam ni.....so, aku biarkan saja tanpa menyimpan apa-apa perasaan....hehehe......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan